Thursday, July 10, 2014

مرضیه رسولی دوباره زندانی شد

مرضیه رسولی، روزنامه‌نگار ایرانی، سه شنبه ۱۷ تیر برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق به زندان اوین رفت. "تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات" از اتهاماتی است که علیه خانم رسولی مطرح شده بود.

مرضیه رسولی یک روز قبل از زندانی شدن در توییترخود نوشت که پیش از ابلاغ تایید حکم اولیه در دادگاه تجدیدنظر، از او خواسته‌اند که خود را برای اجرای حکم به دادسرای اوین معرفی کند.

خانوم رسولی در زمستان ۱۳۹۰ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد و شش هفته در زندانهای تحت کنترل سپاه پاسداران بازجویی می‌شد. او بخش زیادی از این مدت  را در سلول انفرادی گذراند و تحت فشار بود که به همکاری با رسانه‌هایی از جمله بی‌بی‌سی فارسی اعتراف کند. بی‌بی‌سی‌ همواره ارتباط با روزنامه‌نگاران در ایران از جمله مرضیه رسولی را تکذیب کرده است.

کمی پس از بازداشت خانم رسولی، فیلمی در تلویزیون دولتی ایران از او و چند روزنامه‌نگار دیگر پخش شد که در آن اتهاماتی چون ارتباط غیرقانونی با رسانه‌های خارجی علیه آنها مطرح شد.

رسولی بعد از شش هفته بازداشت در اسفند ماه ۱۳۹۰ با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد و یک سال بعد در دادگاه اولیه به دوسال حبس تعزیری و پنجاه ضربه شلاق به دلیل تبلیغ علیه نظام و شرکت در تجمعات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ متهم شد.

تایید حکم محکومیت خانوم رسولی در دادگاه تجدید نظر هنوز به صورت کتبی به او ابلاغ نشده است اما سه روز پیش در تماس تلفنی وکیلش به او اطلاع داده شد که باید برای اجرای حکم به زندان اوین مراجعه کند.

مرضیه رسولی کار مطبوعاتی را از خبرگزاری ایسنا شروع کرد و در ۱۳ سال گذشته برای روزنامه‌های معروف به اصلاح‌طلب از جمله شرق و اعتماد کار کرد. یادداشتها و گزارشهای او بیشتر در حوزه فرهنگ، موسیقی و نقد کتاب هستند.

No comments:

Post a Comment