Friday, February 17, 2012

مرضیه رسولی و پرستو دوکوهکی با وجود پایان قرار موقت همچنان در انفرادی هستند

مرضیه رسولی و پرستو دوکوهکی دو روزنامه نگار ایرانی بیش از یک ماه است که بدون ابلاغ رسمی اتهام در سلولهای انفرادی سپاه پاسداران زندانی هستند. قرار بازداشت موقت مرضیه رسولی دو روز پیش  و قرار موقت پرستو دوکوهکی چهار روز پیش به اتمام رسیده است. هنوز مشخص نیست آیا قرار بازداشت موقت این دو روزنامه نگار تمدید شده یا ادامه نگهداری آنها در زندان مغایر ابتدایی‌ترین مواد آیین دادرسی در ایران است.

 حال روحی و جسمی  این دو روزنامه نگار در ملاقات حضوری نامناسب توصیف شده است.

نیروهای امنیتی درهفته های گذشته در پاسخ به پیگیری های تلفنی و حضوری خانواده این دو زندانی بارها به آنها وعده آزادی داده اند. به گفته برخی از زندانیان سیاسی در ایران وعده های دروغین آزادی یکی از ابزارهای نهادهای امنیتی برای تحت فشار گذاشتن زندانیان و خانواده های آنهاست.

اتهام خانم رسولی و دوکوهکی  تا کنون به طور رسمی اعلام نشده است اما بر اساس گفته های غیررسمی و اطلاعات از داخل زندان، این دو روزنامه نگار تحت فشارهای روحی و روانی  هستند تا به همکاری با رسانه های خارجی از جمله بی بی سی اعتراف کنند.

مقامهای امنیتی ایران در هفته های اخیر به خنثی کردن توطئه شبکه های خارجی در ایران اشاره کرده اند؛ از جمله خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه به نقل از یک مقام امنیتی اعلام کرد «عده‌ای از اعضای شبکه همکاران بی‌بی‌سی فارسی در ایران» دستگیر شده اند.

بی بی سی فارسی اخیرا پس از دستگیری اعضای خانواده  و دوستان برخی از کارمندانش  اعلام کرده است که هیچ از یک روزنامه نگاران و وبلاگ نویسانی که اخیرا در ایران دستگیر شده اند هرگز با این رسانه همکاری نکرده اند. سهام الدین بورقانی، مرضیه رسولی و پرستو دوکوهکی از جمله این روزنامه نگاران هستند.

بر اساس ماده 37 قانون آیین دادرسی کیفری، کلیه قرارهای بازداشت موقت باید مستدل و موجه باشد و مستند قانونی و
دلایل آن و حق اعتراض متهم در متن قرار ذکر شود.‌همچنین قاضی مکلف است در کلیه موارد پس از مهلت یک ماه در صورت ضرورت با ذکردلایل و مستندات ، قرار بازداشت موقت را تجدید و در غیر‌این صورت با قرار تأمین مناسب متهم را آزاد نماید.
مرضیه رسولی که در خبرگزاری‌ دانشجویان ایران، روزنامه‌های ایران، شرق، اعتماد و ... در زمینه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کرد؛ پس از توقیف روزنامه اعتماد بیکار شد. او نیمه شب ۲۷ دی ماه پس از بازرسی کامل خانه بدون هیچ توضیحی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

پرستو دوکوهکی، روزنامه‌نگار، فعال حقوق زنان و کارمند بنیاد شریعتی ۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۰ شبانه در خانه‌اش بازداشت شد. مأموران امنیتی کامپیوتر، یادداشت‌ها و وسایل شخصی او را با خود برده‌اند. خانم دوکوهکی پس از مرگ پدرش برای درمان افسردگی تحت درمان بوده است.

No comments:

Post a Comment